Shigeru Ban Kimdir?
Shigeru Ban, yenilikçi malzeme kullanımı ve insani yardım projeleri üzerindeki çalışmalarıyla tanınan bir Japon mimardır. Mimarlık firması Shigeru Ban Architects, dünya çapında müzeler, ofis binaları, konutlar ve afet yardımı için geçici konutlar dahil olmak üzere çeşitli binalar tasarlamıştır. Ban, tasarımlarında sürdürülebilir ve geri dönüştürülebilir malzemeler kullanmasıyla da bilinmektedir. Ban’ın depremzedeler için yaptığı bazı tasarımları incelemek bizi sosyal ve kültürel açıdan ileri taşıyabilir, bize insanlara yardım etmenin yaratıcı yolları ile ilgili ilham verebilir.
Kağıt Kütük Ev
Shigeru Ban, özellikle deprem olmak üzere doğal afet kurbanları için geçici barınma ve barınak tasarlama konusundaki katkılarıyla tanınmaktadır. Yenilikçi tasarım çalışmalarının dikkate değer bir örneği, “Kağıt Kütük Ev” olmuştur. Ev tamamen kağıt tüplerden inşa edilmiş ve Ban'ın sürdürülebilir ve uygun fiyatlı konutlara yenilikçi yaklaşımını sergilemek için tasarlanmıştır.
Kağıt Kütük Ev, eğimli bir çatı ve açık bir iç düzen ile basit bir tasarıma sahip küçük, tek katlı bir konuttur. Duvarlar, kumla doldurulmuş ve dikey bir düzende istiflenmiş kağıt tüpler kullanılarak inşa edilmiş, bu da rüzgara ve depreme dayanıklı, sağlam bir yapı oluşturmuştur. Ev kolayca kurulup demonte edilebilecek şekilde tasarlanmış ve farklı yerlere minimum çabayla taşınabilmiştir. Hafif yapısı, onu acil durum konutları ve diğer geçici uygulamalar için uygun bir çözüm haline getirmiş ve kağıdın sürdürülebilir ve uygulanabilir bir yapı malzemesi olma potansiyelini göstermiştir. Ban'ın tasarımı, yerel kaynaklı ve geri dönüştürülebilir malzemeler kullandığı ve ağır makinelere veya vasıflı işgücüne ihtiyaç duymadan hızlı bir şekilde inşa edilebildiği için çığır açıcı olmuştur.
Kağıt Kütük Ev, ağır makinelere veya vasıflı işgücüne ihtiyaç duymadan mağdurların kendileri tarafından kolayca monte edilebilecek şekilde tasarlanmıştır. Barınağın basit ve modüler tasarımı, farklı aile boyutlarına ve ihtiyaçlarına uyacak şekilde özelleştirmeye olanak tanır. Ev ayrıca elementlerden koruma sağlayan su geçirmez malzemeden yapılmış bir çatı içerir.
Ban'ın Türkiye'deki Kağıt Kütük Evi, Ban'ın mimariyi sosyal ve insani sorunları ele almak için kullanma felsefesinin bir örneğidir. Tasarım sadece sürdürülebilir ve uygun fiyatlı olmakla kalmamış, aynı zamanda evlerini kaybeden afet kurbanlarına mahremiyet ve saygınlık duygusu da sunmuştur. "Kağıt Kütük Ev"in başarısı, diğer mimarlara afet yardım konutlarında geri dönüştürülebilir malzemeler kullanma potansiyelini keşfetme konusunda ilham vermiştir.
Kağıt Kilise
Shigeru Ban, 1995 depreminden sonra Japonya'nın Kobe kentinde "Kağıt Kilise"yi yaratmak için yapı malzemeleri olarak kağıt ve kartonla çalışma konusundaki uzmanlığını kullanmıştır. Kilisenin orijinal yapısı depremde ciddi şekilde hasar gördüğü için Ban, geçici bir yenileme tasarlamakla görevlendirilmiştir.
Ban, kilisenin çatısını destekleyen kemerli duvarlar inşa etmek için "Kağıt Kütük Ev" projesinde kullandığı malzemenin aynısı olan kağıt tüpler kullanmıştır. Kağıt tüpler daha sonra hava koşullarına karşı koruma sağlamak için su geçirmez bir zarla kaplanmıştır. Kağıt boruların kullanılması yapıyı hafif, taşınabilir ve dayanıklı hale getirerek onu geçici bir bina için ideal bir malzeme haline getirmiştir.
"Kağıt Kilise", Ban'ın geleneksel olmayan malzemeler kullanarak estetik açıdan hoş ve pratik yapılar yaratma konusundaki yeteneğinin olağanüstü bir örneği olmuştur. Tasarım büyük bir başarı olmuştur ve kilise, kalıcı bir yedek inşa edilene kadar on yıldan fazla bir süre topluma hizmet etmiştir. Proje aynı zamanda Ban'a yapı malzemeleri olarak kağıt ve kartonun potansiyelini daha fazla keşfetme konusunda ilham vermiş ve Almanya'nın Hannover kentindeki 2000 Expo için bir pavyon ve 2011 depreminden sonra Yeni Zelanda'nın Christchurch kentinde geçici bir katedral gibi diğer yenilikçi projelere öncülük etmiştir.
Tsunami Yeniden İnşa Projesi
2004 Hint Okyanusu tsunamisi Kirinda, Sri Lanka'yı vurduktan sonra, Shigeru Ban bölge için bir dizi geçici konut yapısı tasarlamakla görevlendirilmiştir. Ban'ın tasarımı, çevresel olarak sürdürülebilir ve uygun maliyetli evler yaratmak için bambu ve hindistancevizi yaprakları gibi yerel kaynaklı malzemeleri bir araya getirmiştir.
Yapılar, farklı aile büyüklüklerine ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilebilen modüler yerleşim planıyla kolayca monte edilebilecek şekilde tasarlanmıştır. Ek olarak, evler taşkın koruması ve doğal havalandırmayı kolaylaştırmak için yerden inşa edilmiştir.
Ban ayrıca topluluk için toplanma alanları sağlamak için topluluk merkezleri ve oyun alanları gibi ortak yapılar tasarlamıştır. Bu ortak yapılar ayrıca çamur ve hindistancevizi lifi gibi yerel kaynaklı malzemelerle inşa edilmiştir.
Ban'ın Kirinda'daki yeniden inşa projesi, mimarlığın sosyal ve insani yardım sağlamak için kullanılabileceğine olan inancının bir örneğidir. Yerel malzemeleri kullanarak sürdürülebilir ve uygun maliyetli yapılar tasarlama yaklaşımı, diğer mimarları kendi afet yardım projelerinde benzer yöntemleri dikkate alma konusunda etkilemiştir.
Kağıt Konser Salonu
İtalya, L'Aquila'daki 2009 depreminden sonra, Shigeru Ban bölge için geçici bir konser salonu tasarlamakla görevlendirilmiştir. Ban'ın tasarımı, salonun çatısını inşa etmek için kullanılan kendi trademarkı olan kağıt tüpleri içermektedir.
Kağıt tüpler, doğal ışığın salona girmesine izin verecek şekilde kafes şeklinde düzenlenmiştir. Çatı daha sonra iç kısmı elementlerden korumak için su geçirmez bir membranla kaplanmıştır. Kağıt tüplerin kullanılması, geçici bir bina için gerekli olan yapıyı hafif, uygun fiyatlı ve yapımı kolay hale getirmiştir.
Ban'ın tasarımı, çeşitli performans türlerine uyacak şekilde ayarlanabilen modüler bir sahne de içermektedir. 230 kişilik oturma kapasitesine sahip olan salon, konserler, oyunlar ve diğer kültürel etkinliklere ev sahipliği yapmıştır.
L'Aquila'daki kağıt konser salonu, Ban'ın işlevsel ve görsel olarak çekici yapılar yaratmak için geleneksel olmayan malzemeleri yaratıcı şekilde kullanmasının bir başka örneği olmuştur. Proje, bir yapı malzemesi olarak kağıdın esnekliğini ve afet yardımı çalışmaları için geçici yapılarda kullanım potansiyelini sergilemiştir.
Kağıt Bölme Sistemi 4
Shigeru Ban'ın Kağıt Bölme Sistemi 4, genellikle iç duvarları veya bölmeleri olmayan Japon apartmanlarında yaygın bir soruna benzersiz bir çözüm getirmiştir. Ban'ın tasarımı, küçük bir alanda esneklik ve mahremiyet sağlayan, hızla monte edilip demonte edilebilen modüler bölmeler oluşturmak için kağıt tüpler kullanılmasından ibarettir.
Sistem, farklı uzunluklarda kesilmiş ve sağlam bir kafes yapısı oluşturmak için birbirine yuvalanmış kağıt tüplerden oluşmaktadır. Tüpler daha sonra ışığın geçmesine izin verirken mahremiyet sağlamak için kağıt ekranlarla kaplanmıştır. Tasarım, geleneksel Japon shoji ekranına dayanmaktadır, ancak Ban'ın ahşap yerine kağıt tüpler kullanması sistemi hafif, taşıması kolay ve uygun maliyetli hale getirmiştir.
Kağıt Bölme Sistemi 4, başlangıçta Ban'ın Tokyo'daki kendi dairesinde kullanılmış ve daha sonra küçük alanlarda bölmeler oluşturmanın esnek ve uygun fiyatlı bir yolu olarak Japonya'da popülerlik kazanmıştır. Sistemin modüler tasarımı, farklı alanlara ve ihtiyaçlara göre özelleştirilebilmesini sağlayarak Japon apartmanları için çok yönlü bir çözüm haline gelmiştir. Ban'ın bölme sisteminde kağıt tüpleri kullanması, sürdürülebilirliğe olan bağlılığının ve mimarinin kullanıcılarının ihtiyaçlarına cevap vermesi gerektiğine olan inancının bir örneğidir. Geleneksel olmayan malzemeleri yenilikçi kullanımı, diğer mimarlara kendi işlerinde benzer yaklaşımları keşfetmeleri için ilham vermiştir.
Hualin Geçici İlköğretim Okulu
Shigeru Ban'ın Çin'in Chengdu kentindeki geçici ilkokulu, bölgedeki okullarda büyük hasara neden olan 2008 Sichuan depremine yanıt olarak inşa edilmiştir. Ban'ın tasarımında, hızla monte edilip demonte edilebilen hafif, uyarlanabilir bir yapı oluşturmak için yine kağıt tüpler kullanılmıştır.
Okul, binanın duvarlarını ve sütunlarını oluşturmak için kumla doldurulmuş ve istiflenmiş 200 tondan fazla kağıt tüp kullanılarak inşa edilmiştir. Çatı, hafif bir membran malzemeden yapılmıştır ve iç kısım, kağıt paravanlar kullanılarak sınıflara ve diğer alanlara bölünmüştür. Okulun tasarımının hafif ve uyarlanabilir yapısı, okulun farklı kullanımlara ve ortamlara kolayca dönüştürülebilmesini sağlamış, deprem sonrasında öğrenciler ve öğretmenler için güvenli ve konforlu bir alan sağlamıştır. Ban’ın bu projeki kağıt tüp kullanımı da aynı diğer projeleri gibi, diğer mimarları kendi işlerinde benzer yöntemleri keşfetmeleri için etkilemiştir.
Sonuç
Sonuç olarak, Shigeru Ban'ın deprem yardımı ve afet müdahalesi alanındaki çalışmaları dikkat çekici olmuştur. Afet kurbanları için geçici barınma ve toplum merkezleri oluşturmak üzere kağıt gibi geleneksel olmayan malzemeleri kullanma konusundaki yenilikçi yaklaşımı, yalnızca etkili olmakla kalmamış, aynı zamanda başkalarına bu tür krizlere nasıl yaklaştığımızı yeniden düşünmeleri için ilham vermiştir.
Ban, Kobe, Sri Lanka ve Haiti gibi yerlerde yaptığı çalışmalarla, yaratıcılığın ve becerikliliğin acil durumlara müdahale etmede ve ihtiyacı olanlara yardım sağlamada önemli bir rol oynayabileceğini göstermiştir. Yeni malzeme ve teknikleri denemeye olan istekliliği, afet müdahalesinde mümkün olanın sınırlarını zorlamış ve sürdürülebilir ve uygun fiyatlı konut çözümlerinin önemine dikkat çekmeye yardımcı olmuştur.
Shigeru Ban gibi mimarların çalışmalarını ve afet yardımı çabalarına katkılarını öğrenerek, bu olaylara yanıt vermenin içerdiği karmaşıklıklar hakkında daha derin bir anlayış geliştirebiliriz, bu trajedilere daha yaratıcı ve yardımcı bir şekilde bakmamız için ilham alabiliriz, bu da afetlerden etkilenenlerin yaşamlarında önemli bir fark yaratabilir.
Ban, S. (2014). Shigeru Ban Architects: Emergency shelters made from paper. The Architectural Review. https://www.architectural-review.com/essays/shigeru-ban-architects-emergency-shelters-made-from-paper/8663409.article
Ban, S. (2015). Paper partition system 4. Shigeru Ban Architects. https://www.shigerubanarchitects.com/works/2015_partition_system_4/
Ban, S. (2017). Temporary elementary school in Chengdu. Shigeru Ban Architects. https://www.shigerubanarchitects.com/works/2017_temporary_elementary_school_in_chengdu/
Ban, S. (2018). Paper concert hall in L'Aquila. Shigeru Ban Architects. https://www.shigerubanarchitects.com/works/2018_paper_concert_hall_in_laquila/
Ban, S. (2018). Kirinda community hall. Shigeru Ban Architects. https://www.shigerubanarchitects.com/works/2018_kirinda_community_hall/
Shigeru Ban Architects. (n.d.). Japan Pavilion at Expo 2000 Hannover. https://www.shigerubanarchitects.com/works/2000_japan_pavilion_at_expo_2000_hannover/
Architect Magazine. (n.d.). Paper Log House, Turkey. Retrieved from https://www.architectmagazine.com/project-gallery/paper-log-house-turkey
Arquitectura Viva. (n.d.). Reconstrucción de viviendas 7. Retrieved from https://arquitecturaviva.com/works/reconstruccion-de-viviendas-7
Architect Magazine. (n.d.). Paper Partition System. Retrieved from https://www.architectmagazine.com/project-gallery/paper-partition-system-4
ArchDaily. (n.d.). The Humanitarian Works of Shigeru Ban. Retrieved from https://www.archdaily.com/489255/the-humanitarian-works-of-shigeru-ban/532b137cc07a803b4200002c-the-humanitarian-works-of-shigeru-ban-photo
Arch2O. (n.d.). Cardboard Cathedral / Shigeru Ban Architects. Retrieved from https://www.arch2o.com/cardboard-cathedral-shigeru-ban-architects/
Görseller:
https://www.architectmagazine.com/project-gallery/paper-log-house-turkey
https://www.arch2o.com/cardboard-cathedral-shigeru-ban-architects/
https://arquitecturaviva.com/works/reconstruccion-de-viviendas-7
https://archiscapes.wordpress.com/2014/11/12/shigeru-ban-paper-tube-structures/paper-concert-hall-laquila_2/
https://www.architectmagazine.com/project-gallery/paper-partition-system-4
https://www.archdaily.com/489255/the-humanitarian-works-of-shigeru-ban/532b137cc07a803b4200002c-the-humanitarian-works-of-shigeru-ban-photo