Bauhaus balesi (Triadische Ballet) 1920’li yıllarda Almanya’da ki Bauhaus okulunun bir parçası olan Bauhaus Tiyatrosu için yazılmıştır. Bu alışılagelmişin dışında olan modern dans türü geometrik şekiller, desenler ve kostümleriyle oldukça ilgi çekmiştir. Tasarımcısı Oskar Schlemmer gösteriyi ‘ Geleneklerin yükü’ olarak tasvir etmiştir. Bu renkli balenin kostümleri hareket etmeyi kısıtlıyacak ve dansçıları neredeyse bir kukla gibi göstericek şekilde tasarlanmıştır. Burda ortaya konulmaya çalışılan fikir dansçıların üstlerinde bulunana tasarımlar ne kadar izin veriyorsa o kadar hareket edebilmeleridir. (Form should follow function/ Şekil işlevi takip etmelidir. )
Kostümler zamanın ünlü tasarımcıları Wassily Kandinsky ve Paul Klee tarafından tasarlanmıştır. Kostümler bu gösterinin çok önemli bir parçasıydı. Canlı renkler, geometrik şekiller ve birbirini takip eden desenler gösteriyi izleyenleri hayran bırakıyordu. Müziklerini besteleyen de Arndol Schoenberg’dir, ne yazık ki orijinal bestelerin çoğu kaybolmuş, sadece 8 dakikalık bir kısım günümüze ulaşmıştır.
Dünya’nın başka yerlerinde çok beğeni görmüştür çünkü zamanın geleneksel ve klasik bale kavramının dışına çıkıp modern sanatın kavramlarını ve tasarım temellerini gösterinin büyük bir parçası haline getirilmiştir.
Bauhaus Balesi ile ilgili bazı eleştiriler de vardı tabi, kritikler yeterince duygusal olmadığını ve soyut formlara çok takıldığını dile getirmiştir. Aynı zamanda şekil ve yapıya fazla önem verildiği ve dansçıların duygularının hiç iyi aktarılmadığı da söylenmiştir. Ama herkes o sırada Bauhaus Balesi’nin farklılığını övdüğü için bu kritikler azınlıkta kaldı.
Bauhaus Balesi Bauhaus okulunun 1933 yılında kapanmasından sonra bile dans dünyasının önemli bir parçası olarak yerini korumuştur. Bu balenin parçası olan bazı dansçılar kariyerlerine Bauhaus Balesin’den sonra da başarıyla devam etmiştir. Bauhaus Balesi’nin prensipleri ve yarattığı etki modern dans dünyasında varlığını sürdürmektedir.
Sadece modern dans dünyasında değil, Bauhaus Balesi’nin esintileri mimari ve grafik tasarım gibi bir çok tasarım alanını da etkilemiştir. Geometrik şekillere ve desenlere odaklanma ve soyut formların duyguları aktarma yöntemleri tasarımcıların işleri hakkında ki düşünce yapısını etkilemiştir. Bauhaus Balesi’nin savunduğu fikir ‘Form should follow function’ (Şekil işlevi takip etmelidir.) günümüzde çağdaş tasarımda hala kendini hissettirmektedir.
Bauhaus Balesinden kostümler
https://twitter.com/curiosmuseum/status/1306916903785582594?lang=fi
https://news.artnet.com/art-world/triadic-ballet-bauhaus-1444630
https://www.ebay.co.uk/itm/292830980013
https://www.youtube.com/watch?v=oo_BLRSuz7s
https://www.messynessychic.com/2016/12/09/this-1920s-bauhaus-ballet-is-a-serious-trip/
https://news.artnet.com/art-world/triadic-ballet-bauhaus-1444630
https://www.youtube.com/watch?v=mHQmnumnNgo&t=29s